Att arbeta i norge.

Hej blogg.

Har inte skrivit här sen mars.... det går i sådana perioder, ibland skriver jag flera inlägg per dag, och sen kanske jag inte skriver på flera månader...

Började som sagt arbeta som frisör i norge 1 mars 2011. och mitt kontrakt går ut 1 september. har även semester hela augusti månad, då jag åker till sverige.

Jag jobbar i sogn og fjordane (sogndal) ett litet samhälle. vackert med massa fjäll o fin miljö, men übertråkig by att leva i. eftersom jag själv är från storstan så börjar jag verkligen bli trött på att leva såhär. Nu kallar storstäderna.

Den 26e juli ska jag flyga ner till oslo över dagen, en arbetsgivare där har betalat min flygbiljett för en intervju (som frisör såklart). Jag har stor chans till de jobbet. Dock kommer det bli svårt med boende, även om jag bara hört dåligt om svenska föreningen så har jag skickat ansökan dit i förhoppning om att dela ett rum...

Det är väldigt lätt att få jobb i norge som frisör. Som vilket jobb som helst, men just nu är det frisör jag skriver om. Jag har även ett jobb i trondheim som är intresserade av mig, men nu får vi se hur det blir på intervjun i oslo. Vill ju helst dit just nu:)


Om jag får jobbet där och ska skriva kontrakt ska jag försöka höja min timlön 15-20 kronor. Jag visste att det är dyrt att leva i norge men inte fan visste jag det skulle vara såhär dyrt. Jag som har lån och annat att betala tillbaka hemma i sverige får inte alls mycket över att leva för i norge. Maten  snor ens pengar te.x. En pizza i sogndal kostar 300 nok... kan Ni fatta det, de blir kanske 315 svenska för en pizza, normalt kan man köpa en god pizza i sverige för 65 spänn...


När man ska jobba i norge måste man ha ett såkallat D-nummer, det fixar du enkelt på närmaste skattekontor, det behöver du för att ex. öppna ett konto. Du får ditt D-nummer upp till en vecka efter ansöknaden.


Jobbar man som heltidsanställd i norge och börjar före Maj månad har man rätt till ferie (semester) och feriepengar samma år. Dock inte en helt ferielön. Tror dock det är upp till varje arbetsgivare om han/hon vill betala ut feriepeng första året, men min arbetsgivare sa som sagt att man ska ha om man börjar före maj. 

Jag kommer antagligen få min feriepeng nu till min nästa lön, den 15e juli. Jag hoppas på att det bli 7000nok åtminstonde. Vi får se.

Har i efterhand för kanske bara ett par veckor sedan fått veta att som svensk arbetare i norge betalar man 21-25% i skatt, om man betalar det som norrmännen betalar normalt är det 36%, och då ska man få tillbaka allt de man bealat för mycket, året efter. Jag betalar 36%, så ser verkligen fram emot att få tillbaka en hel del nästa år, om detta nu stämmer med denna skatten....


På torsdag (i övermorgon) vid 18 tiden kommer mamma och besöker mig i drygt 10 dagar, jag saknar henne något fruktansvärt. Har aldrig varit ifrån henne såhär länge. Och på lördag morgon åker vi till Bergen 3 dagar, norges andra störste stad. Ska bli kul se något annat än sogndal... :) Nu hoppas jag sista dygnen går fort tills hon kommer.

1 augusti drar jag till sverige på semester, faaaan vad jag saknar mina närmsta vänner också. Jag känner i hela kroppen att jag behöver dom nu, de har gått helt för länge utan dom... Jag ser en massa festande, shoppande o.s.v framför mig:) Då de absolut inte finns något roligt uteliv här jag bor... och jag är van vid malmö/Lund där de alltid händer något...

Gaaaah...<3 Hoppas jag får jobbet i Oslo OCH boende, om du läser detta och vet om boende i oslo hör av dig.


Sogn og fjordane - Norway

Ska försöka blogga lite igen:)* som sagt går i perioder... ciao.

Kommentarer
Respektera dessa regler innan du skriver tack :
♥ Din IP-adress sparas alltid på blogg.se, du är alltså aldrig helt anonym - Tänk på vad du skriver.
♥ Läs inlägget ovan innan du ställer en fråga - Ditt svar kanske finns där.
♥ Du får gärna adda mig via bloglovin - kanske jag addar dig med =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback